Veelgestelde vragen

Algemeen

Waarom glasvezel

Volgens de huidige stand der techniek  is een glasvezelnetwerk het  snelst denkbare netwerk met de grootste bandbreedte.

Upload = Download

Bij een glasvezelnetwerk is de uploadsnelheid gelijk is aan de downloadsnelheid. Bij een kopernetwerk is dit niet het geval. Dit is van belang voor het versturen van grote bestanden zoals  films, foto’s, het werken in de cloud, werken vanaf huis en bijvoorbeeld beeldbellen in HD op een groot scherm.

Toekomst:

Voor de conventionele kopernetwerken wordt het in de toekomst steeds moeilijker  snelheden verder op te voeren. De mogelijkheden voor glasvezel zijn hierin haast eindeloos. Zo is er over glasvezel experimenteel een  snelheid gehaald tot 100 terabits per seconde over 165 km. Dit komt neer op 3 maanden HD video in een seconde.
(bekijk hier het nieuwsartikel over het experiment)

Duurzaam:

Een glasvezelnetwerk verbruikt tot 50% minder energie dan een kopernetwerk.

Betrouwbaar:

Glasvezelnetwerken worden beschouwd als de meest betrouwbare netwerken. Zo heeft een glasvezelnetwerk geen last van inductie (blikseminslag  op  het leidingwerk) of last van verstoring afkomstig van andere (elektromagnetische) bronnen

Wanneer komt het netwerk bij mij in de straat?

Dit hangt ervan af hoe succesvol de vraagbundeling verloopt. Het netwerk kan pas (financieel verantwoord) worden aangelegd als minimaal 45% van de huishoudens in onze gemeente lid en abonnee wordt.

De aanleg wordt gestart in de kern en wijk waar de dichtheid van de abonnees het hoogst is. De buitengebieden worden bij een succesvolle vraagbundeling ook aangesloten, maar dit zal waarschijnlijk in een iets latere fase plaats vinden. Al met al is het streven om alle adressen in onze gemeente in ca. 1,5 jaar na de start te hebben aangesloten. Op de website zullen wij aangeven wanneer en waar de aanleg start.

Ik zit nog vast aan mijn huidige provider. Kan ik toch meedoen?

Ja dat is mogelijk. U kunt zich alvast aanmelden via deze Link. De glasvezelkabel wordt in de aanlegfase tot in uw huis aangelegd. U kunt op het formulier aangeven tot wanneer uw huidige contract  loopt en vast  een pakketkeuze maken. U stapt dan over als het abonnement van uw huidige provider is afgelopen. Vaak kunnen bestaande contracten tussentijds worden  opgezegd als er vanuit de provider wijzigingen worden doorgevoerd, bv een tariefwijziging . Lees meer hierover op: http://www.consuwijzer.nl/telecom-post/contracten-voorwaarden. U betaalt uiteraard pas abonnementskosten als u daadwerkelijk wordt aangesloten op ons netwerk.

Kan ik de bestaande bekabeling in huis blijven gebruiken?

In vrijwel alle gevallen kan dit. Uw huidige modem  wordt vervangen door een modem dat geschikt is voor glasvezel. Daarop kunt u uw bestaande bekabeling aansluiten.  Bij ons glasvezelnetwerk blijft het mogelijk  om uw (oude) analoge televisietoestellen te gebruiken. Voor meer informatie zie overstappen

Waarom levert KPN geen diensten via Breedband Alkmaar Buiten?

Wij zijn in gesprek met KPN(eigenaar van o.a. XS4all en vele andere providers), maar zij zijn iets meer afwachtend, alvorens zij op ons netwerk zullen stappen. Zij zullen zolang als het duurt wachten en dat is waarschijnlijk om de volgende redenen: voor ieder abonnement ontvangen zij nu ongeveer € 20,00 voor het beheer van hun eigen netwerk. Het al meer dan 100jaar oude, koperdraadje. Dus ook alle aan KPN gelieerde Ook al zou XS4ALL willen, ze mogen eenvoudig weg ​NOG ​niet.

Aanleg

Kan ik mijn (oude) analoge televisie nog gebruiken?

Bij ons glasvezelnetwerk is het mogelijk  om uw (oude) analoge televisietoestellen te blijven gebruiken. Afhankelijk van de provider kunt u de televisie analoog aansluiten en/of via een settopbox. Via de settopbox ontvangt u dan ook de digitale HD zenders. Bij enkele providers zijn de televisies alleen via de settopbox aan te sluiten.

Kan ik de bestaande bekabeling in huis blijven gebruiken?

In vrijwel alle gevallen kan dit. Uw huidige modem  wordt vervangen door een modem dat geschikt is voor glasvezel. Daarop kunt u uw bestaande bekabeling aansluiten.  Bij ons glasvezelnetwerk blijft het mogelijk  om uw (oude) analoge televisietoestellen te gebruiken. Voor meer informatie zie overstappen

Waar komt de glasvezelaansluiting in mijn huis?

Voor aanvang van de graafwerkzaamheden komt er iemand langs om samen met u te bekijken wat de ideale en technisch haalbare locatie voor de aansluiting is. Dit is vaak de meterkast, of de plek waar nu de kabel uw huis binnenkomt.

Komt er schade aan de bestrating?

De aannemer zal de bestrating in het graaftraject netjes herstellen. Ook als na een jaar onverhoopt de bestrating door de werkzaamheden blijkt  te zijn verzakt, wordt dit in overleg met de gemeente opgelost.

Wordt mijn voortuin of oprit open gegraven?

Heeft u niet het antwoord kunnen vinden op uw vraag? Stel hier uw vraag per email aan ons team. Wij zullen u zo spoedig mogelijk antwoorden.

Onstaat er overlast bij de graafwerkzaamheden?

Wij proberen de overlast tijdens de aanleg zoveel mogelijk te beperken.  De aanleg zal gefaseerd worden uitgevoerd. Over het algemeen ligt de straat maar 1 dag open en vaak worden de kabels onder de stoep of berm aangelegd en hoeft de straat helemaal niet open.

Komt er ook glasvezel in het buitengebied?

Ja, ook het buitengebied wordt aangesloten. Wij zien een glasvezelnetwerk als een essentiële nutsvoorziening die voor iedereen beschikbaar moet zijn. De commerciële partijen leggen alleen glasvezel aan in de zogenaamde rendabele gebieden zoals de kernen.  Bij Breedband Alkmaar Buiten worden alle huishoudens en bedrijven in de gemeente aangesloten op het netwerk.

Wanneer komt het netwerk bij mij in de straat?

Dit hangt ervan af hoe succesvol de vraagbundeling verloopt. Het netwerk kan pas (financieel verantwoord) worden aangelegd als minimaal 45% van de huishoudens in onze gemeente lid en abonnee wordt.

De aanleg wordt gestart in de kern en wijk waar de dichtheid van de abonnees het hoogst is. De buitengebieden worden bij een succesvolle vraagbundeling ook aangesloten, maar dit zal waarschijnlijk in een iets latere fase plaats vinden. Al met al is het streven om alle adressen in onze gemeente in ca. 1,5 jaar na de start te hebben aangesloten. Op de website zullen wij aangeven wanneer en waar de aanleg start.

Netwerk

Kan ik mijn (oude) analoge televisie nog gebruiken?

Bij ons glasvezelnetwerk is het mogelijk  om uw (oude) analoge televisietoestellen te blijven gebruiken. Afhankelijk van de provider kunt u de televisie analoog aansluiten en/of via een settopbox. Via de settopbox ontvangt u dan ook de digitale HD zenders. Bij enkele providers zijn de televisies alleen via de settopbox aan te sluiten.

Kan ik de bestaande bekabeling in huis blijven gebruiken?

In vrijwel alle gevallen kan dit. Uw huidige modem  wordt vervangen door een modem dat geschikt is voor glasvezel. Daarop kunt u uw bestaande bekabeling aansluiten.  Bij ons glasvezelnetwerk blijft het mogelijk  om uw (oude) analoge televisietoestellen te gebruiken. Voor meer informatie zie overstappen

Overstappen

Aanmelden als abonnee

U kunt nu een abonnement afsluiten bij een van onze providers. Dit betekent dat als het glasvezelnetwerk straks wordt aangelegd uw abonnement geactiveerd kan worden op het moment dat uw adres aangesloten is. Ongeveer een maand voordat dit het geval is, krijgt u van uw nieuwe  provider bericht zodat u tijdig uw oude abonnement kunt opzeggen. U gaat pas betalen voor uw abonnement als uw aansluiting is geactiveerd.

Hulp bij overstappen

Wij helpen u graag bij het overstappen, het maken van een keuze van een provider en bij het afsluiten van eventuele extra diensten. Hiervoor hebben wij een servicepunt in De Volger 25 in Graft-De Rijp.

Een eigen persoonsgebonden email adres aanvragen

Breedband Alkmaar Buiten vindt dat een emailadres altijd persoonsgebonden en van uzelf zou moeten zijn. Daarmee blijft u wat dat betreft altijd onafhankelijk in uw keuze van uw dienstenaanbieder, of dit nu onze provider, Microsoft of Google is. Als extra dienst bieden wij de mogelijkheid om een domeinnaam met bijbehorende emailadressen aan te maken.

Verhuizen emailadres

Een emailadres is niet altijd persoonsgebonden en kan niet altijd worden meegenomen.
Een email adres gekopppeld aan een aanbieder als google of hotmail zoals uwnaam@gmail.com of uwnaam@hotmail.nl kunt u zonder problemen blijven gebruiken.
Een provider gebonden emailadres zoals: naam@ziggo.nl , uwnaam@kpn.nl of uwnaam@quicknet.nl kunt u straks niet meer gebruiken. In dat geval dient u een nieuw emailadres aan te maken.
Persoon of bedrijf gebonden mailadressen, zijn uw eigendom en daarmee altijd overdraagbaar. Deze adressen zijn meestal ondergebracht bij een hostingprovider en kunt u probleemloos blijven gebruiken.

Verhuizen telefoonnummer

Het verhuizen van telefoonnummers is wettelijk geregeld. Uw huidige provider is verplicht hieraan mee te werken. U regelt dit via het overstapformulier.

Overstapformulier
Meer informatie over de regels voor het opzeggen van contracten kunt u lezen op: http://www.consuwijzer.nl/telecom-post/contracten-voorwaarden
Ik wil overstappen naar Breedband Alkmaar Buiten. Krijg ik een gratis monteur aan huis?

Ja, er komt een monteur. Wij  bieden voor het technisch aansluiten en het instellen van apparatuur ondersteuning met verschillende mogelijkheden:

Doe het zelf. Gratis

Bij de aanleg plaatst onze monteur het modem van de provider en zorgt hij ervoor dat u aangesloten wordt op het glasvezelnetwerk. Vervolgens sluit u zelf de televisie, computer en verdere apparatuur aan. Hoe dit gaat wordt duidelijk omschreven in de meegeleverde handleiding.

Breedband Alkmaar Buiten helpt € 100,- Nu tot 1 november 2014, GRATIS!

Bij de aanleg plaatst onze monteur het modem van de provider en zorgt hij ervoor dat u aangesloten wordt op het glasvezelnetwerk.  De monteur sluit uw  televisie, computer en verdere apparatuur aan met de bestaande bekabeling en stelt uw draadloze verbinding   desgewenst in. Daarnaast verzorgt de monteur de verbindings-  en  email-instellingen van  één computer en één  tablet .

Breedband Alkmaar Buiten Premium  Prijsopgave

Van het trekken van een nieuwe kabel, het aansluiten en instellen van meerdere computers, tot het aanleggen van een compleet intern (glasvezel) netwerk in huis,  dit alles kunnen wij  deskundig  voor u laten uitvoeren.
Werkzaamheden die vallen binnen de servicemodule Doe het zelf en de tijdelijke actie (Breedband Alkmaar Buiten helpt) worden uiteraard niet berekend. Voor de overige werkzaamheden krijgt u vooraf een overzichtelijke prijsopgave.

Ik wil mijn contract met mijn huidige provider opzeggen. Is hiervoor een formulier beschikbaar?

U kunt het formulier downloaden of uitprinten via deze link: link
Verder zijn er overstapformulieren beschikbaar bij ons servicepunt in De Rijp.

Kan ik hulp krijgen bij het overstappen?

Wij helpen u graag bij het overstappen, het maken van een keuze van een provider en bij het afsluiten van eventuele extra diensten. U kunt hiervoor terecht bij ons servicepunt in De Rijp. Om er zeker van te zijn dat er een medewerker van ons aanwezig is, kunt u  via het contactformulier  een afspraak maken.

Kan ik wanneer ik dat wil overstappen tussen de verschillende providers binnen Breedband Alkmaar Buiten?

U sluit via Breedband Alkmaar Buiten een overeenkomst af met de provider(s) van uw keuze. Dit betekent dat de algemene voorwaarden en opzegtermijnen van de desbetreffende aanbieders voor u van toepassing zijn. Deze vindt u bij de abonnementen

Mijn huidige abonnement loopt nog een jaar, kan ik me dan toch aanmelden als nieuwe abonnee?

Ja, als het glasvezelnet aangelegd wordt en u bent nog gebonden aan uw oude abonnement, kunt u het activeren van uw nieuwe abonnement uitstellen tot uw oude abonnement afloopt. Uiteraard gaat u pas betalen voor uw glasvezelabonnement als dit geactiveerd is.
Vaak kunnen bestaande contracten voortijdig worden opgezegd als er vanuit de provider wijzigingen worden doorgevoerd, zoals bijvoorbeeld een tariefsverhoging.

Ik zit nog vast aan mijn huidige provider. Kan ik toch al meedoen?

Ja dat is mogelijk. U kunt zich alvast aanmelden via deze Link. De glasvezelkabel wordt in de aanlegfase tot in uw huis aangelegd. U kunt op het formulier aangeven tot wanneer uw huidige contract  loopt en vast  een pakketkeuze maken. U stapt dan over als het abonnement van uw huidige provider is afgelopen. Vaak kunnen bestaande contracten tussentijds worden  opgezegd als er vanuit de provider wijzigingen worden doorgevoerd, bv een tariefwijziging . Lees meer hierover op: http://www.consuwijzer.nl/telecom-post/contracten-voorwaarden. U betaalt uiteraard pas abonnementskosten als u daadwerkelijk wordt aangesloten op ons netwerk.

Telefoon

Kan ik mijn oude telefoontoestellen blijven gebruiken?

Vrijwel alle oude (analoge)  telefoontoestellen kunt u blijven gebruiken. Alleen de zeer oude toestellen met een puls systeem (toestellen met een draaischijf) zijn niet meer bruikbaar. ISDN toestellen zijn bruikbaar met een centrale.

Kan ik mijn huidige telefoonnummer(s) behouden?

Ja, u kunt uw telefoonnummer(s)  meenemen naar uw nieuwe provider. Dit regelt u met het overstapformulier.  Meer informatie hierover vindt u op onze pagina overstappen.

Televisie

Hoeveel televisies kan ik aansluiten?

Omdat u naast het digitale signaal bij een aantal van onze providers  ook analoge televisie en radio ontvangt kunt u meerdere televisies analoog aansluiten. Zoals dit nu ook het geval is, heeft u  hiervoor  een signaalsplitter en vaak een signaalversterker nodig.  Voor digitale ontvangst is het afhankelijk van de provider mogelijk tot 3 televisies d.m.v. settopboxen of  CI modules aan te sluiten.

Kan ik mijn (oude) analoge televisie nog gebruiken?

Bij ons glasvezelnetwerk is het mogelijk  om uw (oude) analoge televisietoestellen te blijven gebruiken. Afhankelijk van de provider kunt u de televisie analoog aansluiten en/of via een settopbox. Via de settopbox ontvangt u dan ook de digitale HD zenders. Bij enkele providers zijn de televisies alleen via de settopbox aan te sluiten.

Share This